Mikä on ketoosi?

Ketoosi on aineenvaihdunnan tila, jossa elimistön pääasiallinen energianlähde muuttuu glukoosin sijasta ketoaineiksi. Ihmiskeho tuottaa energiaa kahdella eri tavalla - polttamalla energiaa hiilihydraateista sekä tuottamalla ketoaineita rasvasta. 

Ketoosi on elimistölle normaali tila ja osa normaalia aineenvaihduntaa. Elimistö kykenee polttamaan kehon omaa varastorasvaa energiaksi silloin kun ravinnonsaanti hiilihydraateista on niukkaa.

Ihmisen kehityshistorian aikana ketoosi ja rasva-aineenvaihdunnan hyväksikäytettävyys ovat olleet avainasemassa ihmisen selviytymisen kannalta.

Ketoosi käynnistyy, kun hiilihydraattien saantia rajoitetaan ravinnossa useamman päivän ajan alle 20-50 grammaan vuorokaudessa.

Jo nukutun yön jälkeen (8 tuntia) elimistö on yleensä lievässä ketoosissa. Ketoaineiden muodostuminen on kuitenkin sitä hitaampaa mitä lihavampi henkilö on. Mitä suurempi keskivartalolihavuus, sitä hitaammin ketoosi käynnistyy. Ketoosi alkaa vähitellen 3-4 päivän hiilihydraattirajoituksen jälkeen, kun elimistön omat glukoosivarastot on käytetty loppuun.

Ketoaineilla turvataan elimistön energiansaanti (aivot ja keskushermosto). Keho tarvitsee myös aina hiilihydraatteja, joita saadaan jatkossakin ravinnosta.

 

Ketoflunssa (englanniksi keto flu) tarkoittaa joillekin ruokavaliomuutoksen alkuvaiheissa syntyvää tilaa, jossa keho alkaa oireilla tavallisen flunssan tapaan. Ketoflunssa johtuu kehon energia-aineenvaihdunnan lähteen muuttumisesta kehon alkaessa siirtyä glukoosin polttamisesta rasvan polttamiseen. Mikäli valmistautumisjakso on tehty huolellisesti, ketoflunssan esiintyminen on harvinaisempaa verrattuna tilanteeseen, jossa ketoosiin hypätään suoraan ilman valmistautumista.

Ketoflunssan oireet kuten väsymys, päänsärky, pahaolo ja ärtyneisyys sekä mahdolliset lihaskrampit aiheutuvat yleensä runsaasta nesteen, elektrolyyt­tien ja glykogeenin menetyksestä. Keho ei myöskään kykene vielä toimimaan tehokkaasti rasvoilla, eikä osaa käyttää syntyneitä ketoaineita tehokkaasti energianlähteenä.

Ketoflunssan pystyy ehkäisemään tankkaamalla ketoosin alkuvaiheessa runsaasti mineraaleja (erityisesti kaliumia, natriumia ja magnesiumia). Mikäli ilmenee heikotusta, tankkaa nestettä ja mineraaleja sekä ota suolakide suoraan kielen alle. Raskasta liikuntaa kannattaa välttää ensimmäisten päivien aikana. Myös diureettien (kuten esimerkiksi kahvin) käyttöä tulisi rajoittaa. Alkoholi tulee jättää kokonaan pois. Toisilla myös mahdollinen nesteenpoistolääke jää tarpeettomaksi. Kehosta poistuu paljon nestettä ketogeenisella ruokavaliolla.

Ravinnon Voima

 info@ravinnonvoima.fi
 040 555 1515

y-tunnus: 2806271-3
Tietosuojaseloste